Deze site probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten. Deze site is ook hulpmiddel om een lang verhaal op forums en twitter kort te maken. Beschouw de site als dokumentatie die ook weer verwijst naar andere dokumentatie. Bekijk deze site op de PC met Chrome, Firefox, Safari of Opera. Negeer Internet Explorer.

Verder werkt deze site ZONDER cookies en andere oplichtmethoden. Je krijgt dus geen reclame voor dingen die je toch niet wilt.

16-10-2016. Energiezuinig rijden? Dat kan alleen de trein, en nog veel meer. Zelfs terugleveren is mogelijk.

Het systeem is al heel lang bekend. Zie ook stationair waterstof.

Early examples of this system were the front-wheel drive conversions of horse-drawn cabs by Louis Antoine Krieger in Paris in the 1890s. The Krieger electric landaulet had a drive motor in each front wheel with a second set of parallel windings for regenerative braking. England, the Raworth system of "regenerative control" was introduced by tramway operators in the early 1900s, since it offered them economic and operational benefits as explained by A. Raworth of Leeds in some detail. These included tramway systems at Devonport (1903), Birmingham, Crystal Palace-Croydon (1906), and many others. Slowing the speed of the cars or keeping it in control on descending gradients, the motors worked as generators and braked the vehicles. The tram cars also had wheel brakes and track slipper brakes which could stop the tram should the electric braking systems fail. In several cases the tram car motors were shunt wound instead of series wound, and the systems on the Crystal Palace line utilized series-parallel controllers. Following a serious accident at Rawtenstall, an embargo was placed on this form of traction in 1911; the regenerative braking system was reintroduced 20 years later. Lees meer:

En NS gaat al in 2017 over op duurzame energie. Nu moet ook Prorail nog om waar het losplaatsen op het spoor betreft. Prorail heeft alles gesloopt, alleen in Barneveld wordt lading nog per spoor aangevoerd Rijnvallei.

En NS-kiosk die per truck bevoorraad wordt. Terwijl een simpele container toch achter de uit de mottenballen gehaalde dubbeldekkers past. Zoals het plaatje onderaan toont. Deze nono's kunnen zelfs niet met afval om gaan. Zij hebben wat moeite met terugleveren aan het elektriciteitsnet.

28-3-2013. (Update 29-5-2014) Sinds enige tijd staat vooral Oost-Nederland weer op z'n kop. De Betuwelijn is in bedrijf en de realisatie van toevoerlijnen komt nu om de hoek kijken. Tenslotte zal er toch aan- en afgevoerd moeten worden. Uit eerdere berichten blijkt dat dit meer en meer over de weg gebeurt.

Toch zijn er nog steeds groepen opgehitste mensen die het sterk gedecimeerde goederenvervoer per spoor teveel vinden.

Eén van die clubs is norail, De naam spreekt voor zich. Men wil van het spoor af. Hiervoor moet je even de tijd nemen, de site is zo traag als dikke stront door een theezeefje. De site werd door het lokale sufferdje "De Stentor" onder de aandacht gebracht.

Dan dat vrachtverkeer over de weg. Als je tot 2005 in de Rijnmond geleefd hebt praat je wel anders. Al in de jaren 50 heeft je moeder het over de stank van Pernis, Botlekgebied was tot de jaren 55 nog agrarisch.

Fijnstof is één van de meest schadelijke stoffen die luchtverontreiniging veroorzaken. Het bestaat uit deeltjes met een verschillende grootte en een verschillende samenstelling. Andere termen voor fijnstof zijn: zwevende deeltjes, aërosolen of de Engelse term Particulate Matter (PM). Fijn stof heeft verschillende oorsprongen, deze zijn bepalend voor de schade die fijnstof veroorzaakt. Zo lijkt fijnstof dat veroorzaakt wordt door menselijk handelen (bijvoorbeeld de uitstoot door verkeer) schadelijker voor de gezondheid dan stofdeeltjes die uit de natuur afkomstig zijn, (bijvoorbeeld uit de bodem). Lees verder:

Het gevolg later is een Tinnitus (fluittoon in je oor) en nog later hartproblemen. Maar toch waagt de minister van verkeer zonder enig probleem het volgende:

E-zine @EU2016nl over oa zelfrijdende auto's, truck platooning en space solutions #innovatie https://t.co/lqOaGxaWJk https://t.co/PO4oHhVGlk

Een ongenuanceerde opmerking is dan snel gemaakt en dat blijft niet zonder gevolgen. De automaffia zit tot z'n nek in de puree en slaat wild om zich heen, terrorisme? En het klootjesvolk slikt het allemaal. Hollands spreekt men allang niet meer. En zon in november?
Perfecte pitch! Duurzaam reizen op zon. Vrachtverkeer?

Merwedebrug A27 afgesloten voor vrachtwagens vanwege 'scheurtjes'

17-4-2012 Maar ook het gewone verkeer zit in de puree. Renkums gevaakrlijkste T-kruising, waarvoor een alternatief plan werd gepresenteerd voldoet weer aan de eisen van de automaffia. Iedereen zou hier elektrisch kunnen rijden. Inclusief het goederenverkeer.

Er moesten eerst doden vallen voor de politiek ingreep. De bus gaat hier nu slalommen, er komt een rotonde.

Uit de Gelderlander: OOSTERBEEK - De kruising Bennekomseweg- Utrechtseweg in Heelsum is een van de meest onveilige van de provincie Gelderland. Dat zegt de fractie van D66 in de gemeenteraad van Renkum. De partij wil dat de kruising binnen de bebouwde kom wordt gebracht.

Daardoor zou de maximumsnelheid ter plekke omlaag gaan van tachtig kilometer per uur naar vijftig kilometer per uur.

Voor dit drama in episoden is een simpele oplossing voor die meerdere problemen oplost:

De "Taskforce verkeer" kan onmiddelijk naar het oud papier, in direkte omgeving van de beruchte schrootmachine. De roestverzamelingen hebben namelijk hun oorsprong in Oosterbeek. De kruising moet dan compleet op de schop en weer teruggebracht worden naar een toestand als pakweg 60 jaar geleden.

Tegelijk kan de bus vervangen worden door die al lang gepropageerde Rijnlijn. En (goederen)verkeer is er genoeg. Het is tot nu toe afhankelijk van olie, het broeikaseffect en daar is een "klein" probleempje mee. Versporen dus. Mogelijkheden voor:

Maar de automaffia, met als eigenschap niet van tegenspraak te houden, heeft een harde kop. Jasper Verstand (D66) :

22-4-2016  De Gelderlander weer:  HEELSUM - De gevaarlijkste kruising in de gemeente Renkum ondergaat aan het eind van dit jaar of begin volgend jaar een gedaantewisseling. Het gaat om de kruising Bennekomseweg met de Utrechtseweg in Heelsum.

Dit wordt een rotonde.

Wens
Het is een lang gekoesterde wens van de gemeente Renkum om deze provinciale kruising veiliger te maken. "Aan dit provinciale verkeersproject betaalt de gemeente Renkum 400.000 euro mee", zegt verkeerswethouder Jasper Verstand. "Voor de realisatie van de rotonde is een wijziging van de komgrens in Heelsum nodig. In mei moet de raad daarover een beslissing. Gezien vanaf Kievitsdel komt de komgrens van Heelsum halverwege de rotonde en de tunnel onder snelweg A50."
Lees meer:

11-10-2016 Hoe dat voor fietsers (de talloze scholieren) uitpakt is nog maar de vraag. De werkzaamheden zijn intussen in volle gang. Tijd voor een smalspoorlijn. Wordt vervolgd.

Dan komt een omroepdwaas met een "spectaculair" idee uit Belgie. Dan gaan de oortjes bij veel mensen open. De kantoorbus tussen Gent en Halle. Daar rijdt geen trein? Wat kan die trein allemaal meer dan die bus met file en dieseltank (CO2)? Daar zijn wel wat ideetjes over. Maar ja, het blijft de automaffia met z'n beperkingen.

Vandaag was de 'NS Lost & Found Recycle Atelier'-trein in 's-Hertogenbosch. Deze bestaat uit drie rijtuigen,...

NS toonde (zonder het zelf te willen) weer eens één van de talloze mogelijkheden van de trein. Een rijdende tentoonstelling annex werkplaats, gemaakt van oud materieel dat ook nog eens toegelaten is voor 200 km/u, de politie in de bebouwde kom rechts kan inhalen en toch geen bekeuring krijgt.

Een complete werkplaats bevatte de uit 3 rijtuigen bestaande trein die modulair opgebouwd was en ook internationaal ingezet kan worden. De Belgische spoorwegen van wie de rijtuigen gehuurd waren, besloten in de jaren 80 van de vorige eeuw wel mee te doen aan de Eurofimaclub, die rijtuigen leverde aan de DB, ÖBB, SBB, FS en dus ook de NMBS. Zij hadden geen last van hun overdreven gevoel voor eigen waarde.

En een supermarkt? Ook dat kan heel anders, zelfs met een smalspoorlijn. Zelfs een bibliotheek hoeft geen enkel probleem te zijn.

Omdat de produktie van goederen in de toekomst toch lokaal zal geschieden, kan een trein van deze "marktwagens" langs de distributiepunten rijden om daar produkten op te laden en als geheel naar de markt rijden. De praktijk bewijst al dat dit mogelijk is. Voorbeeld.

Als men wil....
is er weer een transportprobleem opgelost.

Men zal wel moeten, Broeikaseffect.
 
Eerst is daar de ontkenningsfase, daarna volgt de ontnuchteringsfase en of er nog maatregelen volgen is zeer de vraag, gezien de halsstarrige houding van de automaffia.

RENKUM - De Renkumse raad heeft groen licht gegeven om vier bedrijventerreinen te gaan herstructureren. Dat bleek uit de raadsvergadering van vorige week woensdag. Voor het plan is vier miljoen euro nodig. Twee miljoen daarvan haalt Renkum uit de pot 'goede tijden, slechte tijden', voor de andere helft is een subsidieaanvraag bij de provincie Gelderland ingediend. Behalve GroenLinks gingen alle fracties akkoord.

En zie wat er nog meer mogelijk is. Het Locov kan dit voorlopig nog niet aan. De Zwitsers hebben er iets op gevonden (rechts).

In de nieuwe Intercitytreinen van NS moeten geen trappen zijn. Daar pleit het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer ( Locov ) voor in een brief aan Marjan Rintel , de nieuwe directeur van NS Reizigers. De trappen in de huidige dubbeldekstreinen vormen voor het groeiend aantal ouderen in het ov een ‘toenemend probleem’, meent het Locov .

NS doet er daarom verstandig aan geen dubbeldekkers aan te schaffen. ,,Dit kan leiden tot een volledig enkeldeks treinstel, of tot treinstellen met een combinatie van enkel- en dubbeldeks rijtuigen”, schrijven de in de organisatie verzamelde consumentenorganisaties. In het laatste geval zou er dan een verhouding moeten zijn van ‘minimaal één traploos, goed toegankelijk rijtuig per vier rijtuigen’. Lees en lach:

Rechts, de verspoorde kantoorbus. Onder de wankele ouderen, boven het ver van het werk wonende kantoorvolk. NS kan veel meer dan de hotemetoten denken.


Als mijn tante wieltjes had, was mijn tante een autobus.


Volg Klimaatkombi op Twitter, account daar is Klimaatcombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Bekijk Klimaatkombi helemaal.
MailMailMailMail