Deze site probeert de lachwekkende misstanden in de samenleving aan te kaarten. Oneens? Reageer via het reaktieformulier. IP-adres wordt opgeslagen en je loopt de kans dat je reaktie op deze site gepubliceerd wordt.

Nederland krijgt het elektrische rijden niet voor elkaar. Er zijn wat pogingen gedaan met een geile sportwagen, het ding moet tenslotte dure jongens aantrekken en de stadsbedrijfswagentjes. Spijkstaal met de SRV-wagens en plantsoenendienstkarretjes, maar daar blijft het bij. (Meer info):

Een Brabants bedrijf roeit 7 dagen per week tegen de stroom in, maar de centen ontbreken. Met name de RABO-bank is niet bereid geld te steken in deze hype. Dat ook bedrijven als Essent en Eneco meedoen is voor de RABO-bank onbelangrijk. De RABO-bank schreeuwt wel van de daken in China te willen investeren. Daar is men met de elektrische auto veel verder. (Meer info):

Uit de Volkskrant notabene. De opwekking is NIET duurzaam, want niemand wil zo'n joekel van een windturbine voor de deur. Maar toch wil men koste wat kost blijven rijden:

Uit RNW wereldkrant: Bij het evenement Sail Kampen was het maandag zo druk dat de politie de Stadsbrug in het centrum van Kampen heeft afgesloten om een verkeerschaos te voorkomen. Het autoverkeer is omgeleid........

Trein en tram rijden al meer dan 100 jaar elektrisch. Dit materieel (met dank aan Eddy Konijnendijk voor de foto) is nu ongeveer 50 jaar oud en zal zeker binnen afzienbare tijd vervangen worden. Buitenkansje voor Nijmegen, Arnhem, Ede, Renkum en Wageningen. En als er nog wat andere gemeenten meedoen is Nederland binnen korte tijd klaar om echt klimaatneutraal te worden.

De Rijnlijn als lichtend voorbeeld voor heel Nederland.

Dat moet toch mogelijk zijn?


Tweede station in Wageningen: Churchillweg, een splitsingsstation. Eén lijn naar Rhenen en het industrieterrein met oa de Gamma, de andere via de Churchillweg richting Ede. In Wageningen reed vroeger ook een tram, er is dan ook een Stationsweg in Wageningen. Station? Onvindbaar! Er is een busstation. De bussen van de Valleilijn vertrekken van daar. Maar de bus tobt met de congestie. De bus kan geen containers vervoeren. En ook geen silowagens van de Rijnvallei.

En die rijden dwars door Wageningen. Net als de leveranciers voor de vele kroegen. Dit hier rechts is nog maar een kleintje. Er staat soms een oplegger van 15 meter bij het vrijheidsmonument. En die wordt echt niet compleet gelost. Dat kan dus ook met een verdeelcentrum en kleine bestelwagentjes vanaf het industrieterrein aan de Nude.Linksonderaan de kaart het industrieterrein Nude. Op de foto de Gamma met een kleine bestelwagen van DHL. Zie de overeenkomst met de elektrische bestelwagen er naast.

Daarna gaat de tram net als vroeger richting Rhenen. Dat valt buiten het bestek van deze website die slechts een voorbeeld is. Terug naar het station aan de Lawickse Allee. Trams richting Ede "maken hier kop". Dwz de rijrichting wisselt. Trampersoneel kan hier wisselen. Voor een combinatie met een stuurstandrijtuig geen probleem, wel even de goederenwagens voor het industrieterrein en richting Rhenen afkoppelen. Op naar de Curchillweg. Daar is niet veel ruimte, maar ook de bus is 2.60 m breed en die komt er ook door. De tram bedient de winkels met een paar haltes en ook de daar nog aanwezige elektrisch voortbewogen  "SRV-man" kan de zaak goed aan. Verderop is het helemaal niet druk meer.

Ook het universiteitsterrein heeft profijt van de tram. Het wordt nog druk!! Volgend station Ede, ziekenhuis. Iedereen kan gebruik maken van de tram, zowel personen als goederen.

Dan de energievoorziening. Die komt niet zoals het volk met infobeperking denkt van één enkele bron als PV-panelen of windmolens. Het is altijd een combinatie. Daarom heet deze site ook "Klimaatkombi". De Duitsers hebben hiervoor een term bedacht, het Kombikraftwerk. Waait het niet genoeg of schijnt de zon onvoldoende, dan is er altijd nog de waterkracht of biomassa. Meer informatie levert de Nederlandse site van Kombikraftwerk.

De oplossing, nogmaals, is heel simpel. Hou het kleinschalig met warmtekrachtkoppeling en talloze kleine windturbines als de Energyball. Er zijn 6 miljoen huishoudens met 7 miljoen rijblikken. Een rijblik heb je al voor € 9000.-. Dan kunnen er toch zeker 3 miljoen deze microwkk's (totaal rendement 90%) of kleine windturbines, niet hoger dan 10 meter op gebouwen, lichtmasten en andere plaatsen staan. Rendement 25%? Toch een opbrengst van 1500 MW. Plus het gezamenlijke vermogen van de microwkk's. Een kerncentrale? Veel te duur.

Het WNF rekende uit: De studie toont aan dat de voordelen van nieuwe kerncentrales kleiner zijn dan algemeen wordt aangenomen en dat de kosten worden onderschat. Interessant zijn de deels nieuwe inzichten over de leercurves van een aantal energiedragers, opnieuw wordt bevestigd dat kernenergie de enige techniek is die niet leert (elke volgende kerncentrale is duurder dan de vorige, zelfs als het er 1 is van hetzelfde type) Meer lezen:

Voeg daarbij de kleinschalige warmtekrachtkoppeling met Stirlingmotor en houtpellets en ook dan heb je een betrouwbare energievoorziening. De Duitse Wikipedia hierover (op de Hollandse is nauwelijks iets te vinden. Wikipedia: 

Nachwachsende Rohstoffe (abgekürzt NaWaRo, NawaRo, Nawaro oder NR) sind organische Rohstoffe, die aus land- und forstwirtschaftlicher Produktion stammen und vom Menschen zielgerichtet für weiterführende Anwendungszwecke außerhalb des Nahrungs- und Futterbereiches verwendet werden.[1]

Die größte Bedeutung hat heute die Verwendung von Rohstoffen pflanzlicher Herkunft sowie biogener Abfallprodukte. Diese werden sowohl energetisch als auch stofflich genutzt. Die energetische Nutzung erfolgt in flüssiger Form (Biokraftstoff), in fester Form (Biogener Brennstoff), sowie gasförmig (Biogas). Von stofflicher Nutzung spricht man bei der Herstellung von technischen Ölen, Textilien, Faserstoffen, Kunststoffen, chemischen Grundstoffen und anderen Produkten. Dezidiert für eine energetischen Nutzung angebaute Pflanzen werden als Energiepflanzen bezeichnet, Pflanzen für die stoffliche Nutzung sind Industriepflanzen. (Meer info):

Volg Klimaatkombi op Twitter, account daar is Klimaatcombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Bekijk deze website met Mozilla Firefox. Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Ervaar meer over klimaatkombi.
ShoutboxMailMail