Deze stek probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten. Deze stek is ook hulpmiddel om een lang verhaal op forums en twitter kort te maken. Beschouw de stek als dokumentatie die ook weer verwijst naar andere dokumentatie. Bekijk deze stek op de PC met Chrome, Firefox, Safari of Opera. Negeer Internet Explorer.

Veel bezoekers van deze webstek raken in de war als ze met hun eigen vervuilende leefstijl geconfronteerd worden. Hier wordt de camera veelvuldig als wapen gebruikt. Daar hebben sommigen een gloeiende pest aan. Ook zijn er bezoekers die moeite hebben met de layout en kleuren.

Ook deze terreur wordt hier genegeerd.

Weinig of geen onverteerbaar afval en zeker geen rijblik voor de deur. Gebruik maken van het al even primitieve openbaar vervoer. Met petities bereik je niks. Wel met de camera. Confrontatie is de beste methode.

Verder werkt deze stek ZONDER cookies en andere oplichtmethoden. Je krijgt dus geen reclame voor dingen die je toch niet wilt.

Railbus, Hollanders kunnen niet verder denken dan wegverkeer. En als de toeloop naar het openbaar vervoer te groot wordt, komt men nog steeds niet verder dan bus, de railbus in dit geval. Of de paardentram, de trekkracht van paarden kan vaak nog vergroot worden door 2 of meer paarden voor te spannen. Dat kan een bus NOOIT!

Ook op Marktplaats denken primitivo's in bussen:
Bemo Railbus Rh B 502

1990 wurden deshalb die Triebwagen zusätzlich mit der Einrichtung für Doppeltraktion ausgerüstet Meer lezen:

De Bushalte 2.0 brengt de postkoets terug. Mick Walvisch vertelt daar alles over op BusVision 2018: https://t.co/nAa9sN999H

Er zijn altijd lieden die de klok willen terugdraaien.

Rij met dit onding achteruit. Help Nederland daarom snel van de bus af.

28-8-2016 Bijgewerkt 22-3-2018 Nog maar een tip. Hier zie je een wagen die de containers van Veld & Beek elke week met zuivel en groente vult. Deze wagen wordt 2 dagen per week gebruikt. Een zelfde soort wagen gebruikt de Wageningse molen "De Vlijt". De rest, 5 dagen, staat het olie verbruikende en dus oorlog veroorzakende transport STIL. Kapitaalvernietiging.

Het verhaal is nog niet af, dit doen ook alle bedrijven van "Wageningse weelde." Ieder voor zich en de godsdienstmaniakken voor ons allen. Om over over de gangbare transportsektor maar te zwijgen. Dat dit alles totaal anders kan is op deze site al 8 jaar besproken, maar egoisten hebben last van hun hormoontjes en willen "elektrisch rijden".

En dat kan. Maar 14 bedrijven die nauwelijks met elkaar WILLEN samenwerken. Kwekerij Bloemrijk, met talloze bijen die nuttig werk kunnen doen bij de aangrenzende groentetelers snapt dit voordeel niet. Personeel van de biologische handel snapt niet dat een witte kool in maart een streekprodukt is. "Kan toch ook uit Noord-Holland komen?" Waarom haal je een kool van 100 km verderop als dit produkt ook om de hoek groeit. De gevolgen blijven niet uit.

Men doet het zelf met eigen stikstofdioxideblazer. Het is  zo gemakkelijk met je eigen 4 wielen.

De enige uit Gelderland die de eigen produktie naar de klant brengt is Veld en Beek te Renkum en ook die wil (met andere bedrijven) niet meewerken aan een tramlijn. Sterker nog, men maakt zich sterk voor minder zand in de auto. Begin bij het klootjesvolk over duurzaam en men noemt zonnepanelen en elektrische auto.

Deze mentaliteit gaat de klant de kop kosten.

Er zijn vage plannen, de bestelauto zou wel eens vervangen kunnen worden door een elektrische auto. De gevolgen daarvan:

De prijsstijgingen zijn deels te verklaren doordat bijna tweederde van de mondiale kobaltproductie uit Congo komt, een land dat qua politieke stabiliteit elf op de Schaal van euhm...Congo scoort. De politieke situatie is er ernstig onzeker, wat zich vertaalt naar de prijzen voor kobalt en mogelijk zelfs voor de prijzen van elektrische auto's. Dus als we de wereld een stukje mooier willen maken en elektrische auto's voor de massa beschikbaar willen stellen, moet er orde op zaken gesteld worden in een van de meest corrupte landen ter wereld. We verwachten Paul van Vliet voor een eventuele campagne te kunnen strikken.

Alleen al omdat kobalt mijnen een walgelijk smerige en nietsontziende business is waar kinderarbeid aan de orde van de dag is. Lees meer:

Kinderarbeid is het tewerkstellen van kinderen op een wijze die ze hun kindertijd, hun waardigheid of hun potentieel ontneemt, en die schadelijk is voor hun lichamelijke en geestelijke ontwikkeling.Vaak gaat het om slecht betaald werk en soms worden de kinderen niet betaald. De meeste landen beschouwen kinderarbeid in strijd met de mensenrechten en stellen strenge regels voor de minimumleeftijd van werkenden en het maximumaantal werkuren voor kinderen. Ook in Nederland en België werken kinderen vaak al onder de minimaal toegestane leeftijd van 13 jaar. Lees meer:

Dit kan voorkomen worden:

Veld en beek organiseert regelmatig excursies voor groepen die de methode van Veld en Beek wel interessant vinden. Van heinde en ver, deze keer een groep uit Groningen. Kennelijk een welgestelde groep, kijk maar naar de kentekens.

Deze groep kan uitstekend met de Rijnlijn vervoerd worden. Overstappen in Arnhem. Daarna eventueel op de GmP die ook de leveranties van zuivel verzorgt. Onderdeel van de excursie.

Iets wat de Rhätische Bahn al jaren doet. Individualistisch denken, kenmerkend voor de komende problemen. Droogte!

Volgens belangenorganisatie voor de landbouw LTO is de situatie bij boeren die wel mogen beregenen goed onder controle. "Maar daar waar dat niet kan, lopen de fysieke opbrengsten van gewassen naar verwachting terug." De financiële schade van de droogte voor boeren is nog moeilijk in te schatten, meldt 1Limburg.

Op enkele plekken waar een sproeiverbod geldt, wordt dat door boeren genegeerd. Het Brabantse waterschap De Dommel gaat de komende periode daarom extra controleren. In juni kregen boeren boetes omdat ze zich niet aan de regels hielden.

Minister Van Nieuwenhuizen (Waterstaat) steunde vanmiddag een oproep om zuinig aan te doen met water. "Ga niet de auto wassen in de piekuren op warme momenten", zei ze in de Tweede Kamer. De minister zei ook dat er nog geen grote problemen zijn door de droogte. Lees meer:

Ook hier, goederenvervoer? Geen probleem.

Dit autootje staat het grootste deel van de tijd stil en meestal in de weg. Veroorzaakt zelfs wateroverlast tijdens de hoosbuien door het broeikaseffect. Hier veegt de automaffia z'n kont mee af.

'Mama heeft een auto gekocht' en zo een dodelijke ontwikkeling in gang gezet. Kortzichtig egoistisch gedrag. Men kijkt niet verder dan z'n neus lang is. Ook de medische sektor negeert dit alles met volle kracht. "Ach dat valt wel mee". Bekijk de parkeerplaatsen bij de ziekenhuizen. Bekijk de vluchtelingenstromen.

Let wel, voor de smalspoorlijn is geen lithium nodig.

Wie een auto koopt gaat nooit meer met het openbaar vervoer, laat staan het OV op het (smal)spoor.

Smalspoor is er in Nederland ook helemaal niet meer. Vrachtvervoer gaat daarom over de weg en zie de gigantische chaos. 12 rijstroken onder een spoorbrug met 2 sporen, meer treinen naar Schiphol. Muiderberg.

Dit bewijst de flexibele kracht van het railvervoer. Over deze twee sporen kunnen minstens 14 bedrijven hun produkten elektrisch met elkaar vervoeren. Ook over een smalspoorlijn.

Van deze verbinding kunnen ook anderen gebruik maken. Dat maakt aanleg en onderhoud goedkoper. Plus, AH en andere bedrijven doen ook mee. Veld en Beek levert al weer een tijdje ook aan de Heelsumse Spar en Kardoen in Bennekom. Tarwe komt uit de uiterwaard bij kasteel Doorwerth zodat ook de Wageningse Molen de Vlijt en de Renkumse molen lokaal graan kunnen malen.

De Renkumse politiek beweert dat daar geen ruimte voor is. Nogal klontjes, die wordt opgeslurpt door de automaffia. Recreatie? Ook dat kan het railvervoer stukken beter en niet alleen vandaag. Maar ook in verouderd materieel is dit geen enkel probleem.

Deze automaffia zit te springen om technisch personeel, dat veel beter ingezet kan worden als er minder techniek nodig is, bij bv een simpele goederenwagen die je simpel éénmaal daags achter een personentrein hangt. Kantoorbobo's hebben daar geen kaas van gegeten. Deze kippen zonder kop reizen elke dag in hun massavernietigingswapens vanuit de provincie naar de randstad.

De oplossing is eigenlijk belachelijk, men parkeert in Bennekom. Daar is ook een container van VeldenBeek en ook een natuurvoedingswinkel, de Kardoen. Een vrachtwaggel staat doodleuk op een relikwie van een smalspoorlijn, maar bij de Kardoen kan men niet verder denken dan een paardentram.

Tijd voor paardentram 2.0.

Dat een smalspoorlijn simpel in te passen is, blijkt wel uit de afbeelding rechts. Het materieel kan meerdere funkties vervullen zoals de afbeelding hieronder toont. Wat dacht de Gemeente Wageningen van een stemburo of zelfs medische funkties.

De Russen doen dat heel anders, zij gaan nog een stapje verder, ook ambulant kun je op een doodgewone laptop een ECG of echo uitvoeren, ziekenhuizen kunnen sterk gedecimeerd worden.

A train carrying a medical centre named 'Doctor Voyno-Yasenetsky - Saint Luke' after surgeon and Orthodox archbishop Valentin Voyno-Yasenetsky (1877-1961), stops at Ilanskaya railway station as it travels across the Krasnoyarsk... Lees meer:

En zelfs die paardentram kan, als de lading te zwaar wordt, versterkt worden met extra trekkrachten. De automaffia staat dan met z'n mond vol tanden.

Meerdere funkties voor de tram heeft men in Den Haag gevonden.

Als je nou je fiets kan meenemen in trein en tram, waarom dan geen stemburo. De RTM kende tot in de jaren 50 vorige eeuw mobiele vakantieaccomodaties.

Bij de verkiezingen van 21 maart kunnen inwoners van Den Haag hun stem uitbrengen op één van de 270 stembureaus in de stad. Maar het is ook mogelijk dat ze hun stem uitbrengen in de tram! Op het traject van lijn 11 rijdt ‘11 stembureau’ tussen 9.00 en 17.00 uur heen en weer.

Speciaal voor deze verkiezingen heeft het Haagse openbaar vervoerbedrijf HTM één van haar trams omgebouwd tot een volledig stembureau. Dit stembureau rijdt op het traject van tram 11 tussen Scheveningen Haven en het Rijswijkseplein. Tussen 9.00 uur en 17.00 uur kunnen Hagenaars hun stem uitbrengen in dit rijdende stembureau. Omdat de verkiezingen zo toegankelijk mogelijk moeten zijn, is een ritje in deze tram gratis. Je hoeft dan ook niet in – en uit te checken.

Burgemeester Pauline Krikke vindt de stemtram een belangrijk initiatief: “Ik hecht er zeer aan dat zoveel mogelijk mensen gaan stemmen. Het stemrecht is een recht dat mensen elders in de wereld nog moeten bevechten. Het is dus niet vanzelfsprekend. Vanuit die overtuiging doe ik er alles aan om de verkiezingen zo toegankelijk mogelijk te maken. Zo zorgen we ervoor dat mensen niet altijd zelf naar het stembureau hoeven, maar dat het stembureau naar de mensen toekomt. Met speciale pop-up stembureaus in woonzorgcentra, met stembussen die langs scholen rijden en met de stemtram die zichtbaar door de stad rijdt. De stemtram staat voor mij ook symbool voor het vrolijke karakter van verkiezingen. Het is toch altijd weer een feestelijk moment in onze democratie.”

Gebruik van metro en tram voor stedelijk goederentransport gaat steden redden uit de congestie.  TramSit De nieuwe vorm van containerisatie. Vanzelfsprekend ook op het station. Iets voor de afvalverwerking?

Frederik Carette, Student aan de Universiteit of Antwerpen, ontwikkelde dit concept. Voor meer informatie click here.

Tramsit, onthoud die naam.

“HTM is van en voor de samenleving, dus wij vinden het heel leuk om zo’n uniek en mooi stembureau te realiseren. Deze ‘stemtram’ maakt het laagdrempelig en ook leuk voor mensen om te stemmen. De tram rijdt door de hele stad heen, in- en uitchecken hoeft voor dit voertuig niet, en zo helpen we om onze democratie letterlijk naar de mensen toe te brengen! Ik hoop dat er veel mensen gebruik van maken.”, aldus Jaap Bierman, algemeen directeur van HTM.
Op www.htm.nl kun je de dienstregeling van stembureau lijn 11 zien. Deze tijden zijn bij benadering. De gemeente publiceert op de dag zelf een directe link waarmee je tram kunt volgen via ov-zoeker.nl
Lees meer:

Er is veel meer mogelijk. Men richt een stemburo in de tram in. Losse rijtuigen zoals links kunnen deze funktie uitstekend vervullen. Met losse rijtuigen kunnen de stemburo's verdeeld worden over een regio. Als dit kan, waarom kan dit dan niet?

Voor mindervaliden is een laadperron als bij een goederenloods voldoende. Bedenk hierbij dat dit vervoer prima met personenvervoer gecombineerd kan worden. Geen wonder dat de klanten van de supermarkten volhouden dat biologisch zes euro duurder is. Men kan niet combineren. Veld en Beek kan dat wel, maar moet nog een beetje geholpen worden.


Vanaf kasteel Doorwerth over de Fonteinallee in westelijke richting langs de uiterwaarden, dan onder de A50 door en de Noordberg beklimmen. Bovenaan staat de boerderij. Deze route willen we autoluw houden!

– Vanaf Renkum over de Utrechtseweg, tussen nr. 126a en 128 een fietspad in naar rechts, onder het tunneltje door, dan door de uiterwaarden (de Jufferswaard) over de Heelsumse beek, dan door klapjekje de Noordberg omhoog door het (soms rulle) zand, boven langs de rand van de stuwwal naar de boerderij.


Biologisch, Latijn voor 6 euro duurder

Geen wonder als iedereen voor zichzelf bezig is. Hierin past geen mens. Het railtransport kan beiden probleemloos aan. Zelfs op 2000 m boven de zeespiegel.

Hoog tijd om de koe bij de hoorns te vatten.

(Klik op het kaartje rechts voor een vergroting.)

http://klimaatkombi.nl/images/Transport/RhB_koelcontainer.jpgOp dit voorstel werd niet gereageerd. Heteren, Betuwe, waar ook veel produkten vandaan komen kunnen probleemloos elektrisch op dit netwerk aangesloten worden, zodat hun produkten gedistribueerd kunnen worden .

Veld & Beek heeft het dak van de schuur volgelegd met PV-panelen, de stroom daarvan zou toch welkom zijn voor het transport van hun produkten. Maar nee, de beperking laat dat niet toe en dus worden de containers per vrachtwagentje aangevoerd. Hoe doen de Zwitserse Rhätische Bahn en de Coop dat?

Men wil toch persé elektrisch rijden? Nou, doe dat dan... Dat doen de Zwitsers ook, maar dan gecombineerd in één enkele trein. Zelfs bouwmateriaal dat later brandstof wordt in één en dezelfde trein. Hellingen? Tot 7%. En ook een veewagen behoort tot het materieelpark. Dat zal VeldenBeek goed uitkomen, tijdens een laatste bezoek was nog net een vluchtende vrachtwaggel te zien.

Het volgende probleem verschijnt aan de horizon.

Ook daar wordt al jaren over gestecheld. Ideëen voor herstel van de gesloopte tramlijn werden weggehoond en nu zijn de voorstanders van de tramlijn aan de beurt om te lachen.

De universele tramlijn gaat dit probleem tekkelen. En situaties als hier behoren dan helaas tot het verleden.

Concreet, de weg erheen volgt grotendeels het tracé van de oude tram, waarvan de laatste restanten in 2010 uit de Utrechtseweg gesloopt zijn. Ook in Wageningen staat een gigantische bouwval bij het busstation.

Hier bedient de tramlijn maar liefst drie bedrijven, Lazuur (het vroegere Buys&Ko), nu Odin, Veld en Beek zelf en de molen de Vlijt. Dan via de Curchillaan richting Bennekom, boedelbak is niet meer nodig, de tram vervoert meerdere boedelbakken en personen tegelijk. Mansholtlaan oversteken en via de Grintweg op naar Bennekom, rotonde passeren en daar is men aangekomen bij de Kardoen die de paardentram 2.0 ziet verschijnen. Het verhaal is niet nieuw, in 2011 leurde men al met de buurtbus.

Uit De Gelderlander: RENKUM/DOORWERTH - Twee brengen, één betalen. Met die actie wil de buurtbusvereniging Veluwezoom-West een impuls geven aan de slecht lopende buurtbuslijn 590 van Doorwerth naar Renkum. De 'tweede persoon gratis'-actie zou moeten gaan zorgen voor een grotere bekendheid en op langere termijn voldoende passagiers om de subsidie te behouden. Meer lezen:

Zoiets heet leuren met iets dat je aan de straatstenen niet kwijt raakt.

Het alternatief kan door een kind bediend worden. Probeer maar eens op een simpele manier een sprinter met één enkel rijtuig te versterken en er ook nog goederenwagens aan te koppelen. De video hierboven en onderstaande compositie tonen dat haarfijn aan.

Wie vandaag z'n kop in het zand steekt zal morgen met z'n tanden knarsen.

En nog meer leuks voor Wageningen, Oosterbeek met als topper Arnhem, groen of zwart, waar het (nu nog) barst van de bomen:

Zelfs met de simpelste oplossingen heeft men moeite. Hier wordt de moderne uitvoering van de bakfiets geïntegreerd met de tram. Overigens is de term "Tramsit" voor Google een probleem. Deze zoekmachine kan dit niet aan.

Inmiddels zit Gemeente Wageningen met een nieuw probleem, de Grintweg, daar imiteert men Max Verstappen. Dat is men zat. Op verschillende plaatsen worden vrachtwaggels al geweerd. Dode hoek, achteruit rijden? Voor de tram geen probleem.

Het idee fietsstraat is niet nieuw. Toch krijgen ondernemers rode koppen.

Fietsstraat Grintweg Wageningen strop voor ondernemers.

WAGENINGEN - De ondernemers langs de Grintweg in Wageningen vrezen fors omzetverlies als Wageningen het voornemen doorzet om van de weg een fietsstraat te maken. ,,Het gaat ten koste van onze bereikbaarheid en onze zichtbaarheid. Het kost miljoenen, maakt het niet veiliger voor fietsers en zorgt er voor dat er straks minder potentiële klanten langs komen. Een slecht plan en bepaald niet ondernemersvriendelijk waarvoor het college zegt te staan’’, zegt Elo Jansen, eigenaar van tuincentrum de Oude Tol. Lees meer:

Er zijn zelfs fietsers klanten van genoemde bedrijven al kunnen velen dat niet op brengen. Maar men zal wel moeten als men het klimaat wil redden. En het kan ook, achter de tram kun je goederenwagens hangen die de bedrijven kunnen bevoorraden. De vrachtwaggels zullen dan verdwijnen. Ook Veld en Beek die ook aan de Kardoen levert, kan z'n produkten ook per spoor kwijt.

Voor het plan om de tram die er ooit aanwezig was terug te krijgen duiken steeds meer argumenten op. Er zijn al problemen met parkeren bij laadpalen. Onmiddelijk duikt de term elektrisch rijden weer op. Onderstaand probleem los je er niet mee op.

De prijsstijgingen zijn deels te verklaren doordat bijna tweederde van de mondiale kobaltproductie uit Congo komt, een land dat qua politieke stabiliteit elf op de Schaal van euhm...Congo scoort. De politieke situatie is er ernstig onzeker, wat zich vertaalt naar de prijzen voor kobalt en mogelijk zelfs voor de prijzen van elektrische auto's. Dus als we de wereld een stukje mooier willen maken en elektrische auto's voor de massa beschikbaar willen stellen, moet er orde op zaken gesteld worden in een van de meest corrupte landen ter wereld. We verwachten Paul van Vliet voor een eventuele campagne te kunnen strikken.

Alleen al omdat kobalt mijnen een walgelijk smerige en nietsontziende business is waar kinderarbeid aan de orde van de dag is. Lees meer:

Congestie binnen steden vormen steeds meer problemen voor het verkeer en de logistieke werking. Gevaarlijke verkeerssituaties, tijdsverlies… Steden trachten ook steeds meer vrachtwagens en bestelwagens buiten de stad te duwen om zo toch een iets rustigere situatie te bekomen. De milieu-impact van al die leverende voertuigen mag ook zeker niet vergeten worden.

TramSit tracht een oplossing te bieden voor deze twee problemen. Een nieuwe logistieke werking voor vrachtvervoer binnen de steden zonder gebruik van vracht- en bestelwagens en zonder impact op het milieu. Lees meer:

In Groningen heeft DHL dit al toegepast. Het wachten is slechts op de tram, die er ooit was in Groningen.

Emissievrije stadsdistributie DHL in Groningen https://t.co/2il6URjDgn

Herstel alle postkantoren en geef ze een spooraansluiting. Iedereen kan dan weer zelf z'n pakket afhalen. Op de fiets.

TramSit, a marvellous new logistics system to transfer cargo to and from dense cities without the need of any motorized vehicle. https://t.co/XSuEEKafPc
Zelfs paarden kunnen nog met dit systeem overweg.

Visie van de landelijke op plannen voor bomenkap langs wegen:

Motivatie op reaktie?

@Klimaatcombi Sorry, deze site doet teveel pijn aan de ogen. Eens een ontwerper op loslaten?

Mooie elektrische pooierbakken, mooie elektrische bussen, mooie zonnepanelen maar geen verwarming en smerige mooie vrachtwaggels. Het lukt de omhoog gevallen kak maar niet zich in de situatie van JanmetdePet te verplaatsen. JanmetdePet verplaatst zich NIET per elektrische pooierbak, maar per trein en tram, die met bomen geen enkel probleem heeft, maar omdat het probleem opgedeeld en versimpeld wordt, verliest men het totaal uit het oog.

Ook hier, goederenvervoer, geen probleem. Onmiddelijk is het vervoer van gevaarlijke stoffen ook uitgeband. Er wordt (snoei)hout als brandstof gebruikt en dat is ongevaarlijk. Vrachtwaggel uit Barneveld. Klik op het plaatje voor een vergroting. En dus zijn....

Buurtbussen totaal overbodig.

Distributiecentrum Heteren half december ook ’smorgens vroeg bereikbaar met bus dankzij aanpassing dienstregeling

Hedenochtend lijn 53 naar Wageningen vertrek Heteren 929 uur . Slecht vering voor stug. Bus leek een hobbelpaard
Dat doet de tram anders.

Tram kan ook vracht meenemen.

Net als deze fenomenen. De voedselbank die de welvaartsresten zelfs bij de biologische winkeltjes ophaalt. Dit kan verdwijnen want deze welvaart gaat met de zelfde tram weer terug. Daar hoeft geen extra wagentje voor te rijden. Instellingen als Jan Splinter worden ook door de tram bediend op het moment dat anderen bevoorraad worden.

Alleen een beperking in de fantasie houdt de over het paard getilde kak tegen.

De  stratenmaker op zeeshow bewijst hoe men vroeger werkte. Niet overal busjes die vanuit Deventer naar Renkum tuffen om daar schilderwerk te verrichten.

Op een zijspoor zet je een kar neer waar schafttijd gehouden wordt en materialen opgeslagen worden. Achter dezelfde tram meegenomen. Laat je fantasie eindelijk eens werken. Als Breng nou eens z'n halsstarrigheid laat varen.

Dit is bovendien een omgeving waar waterkracht de energie voor deze lijn kan leveren.

Een fietstocht langs de Gelderse beken en sprengen levert de volgende mogelijkheden.

Arnhem kent het watermuseum, hier laat men zien hoe men de energie van beken gebruikte. Maar ook verder westelijk en elders in het land gebruikt men al waterkracht. Met de wateroverlast heb je niet veel fantasie nodig om die kracht te benutten.

In 2011 wandelen vader Jan en zoon Bram Taks langs de Dommel en denken ‘waarom gebeurt er niets met de kracht van dit water? Zij zetten denken om actie en slaan aan rekenen en organiseren om alle noodzakelijke vergunningen en de bouw- en exploitatieplannen rond te krijgen. Onder het moto ‘Hier krijgen wij energie van, jij ook?’ werven de initiatiefnemers fondsen, zetten een coöperatie op en werven leden. Meer lezen:

Dit is ook (op misschien kleinere schaal) mogelijk in de beken in Gelderland. En zeker ook in Limburg.

Maar eerst de Gelderse streken, voorlopig onbenut.

Op deze locaties is er voldoende verval (hoogteverschil) en voldoende wateraanbod op lange en/of middellange termijn. Het is wellicht mogelijk om ook bij de iets kleinere stuwen in andere beken energie op te wekken. Het is aan de initiatiefnemer om af te wegen of een (al dan niet tijdelijke) installatie interessant is.

Ivm met klimaatverandering misschien?

Uiteraard staat voorop dat het waterschap het waterpeil en het watersysteem goed kan blijven beheren. Het waterschap blijft in alle gevallen eigenaar, vergunningverlenende en handhavende instantie van de watergangen, stuwen en naastgelegen gronden.

Oude IJssel: De vier kansrijke stuwen in de Oude IJssel zijn: Doesburg, De Pol, Ulft en Voorst. Voor deze stuwen kan een stabiele watersituatie gegarandeerd worden voor een periode van 20 jaar. Voor de Stuw Doesburg, loopt al een traject voor plaatsing van een waterkrachtinstallatie. Deze is in 2015 aanbesteed; de financiering en realisatie volgt in 2016 en 2017. De overige stuwen zijn nog “vrij”. Lees meer over stuw Doesburg elders op deze pagina. Lees meer:

Techniek beheerst de mensen,
maar de mensen beheersen de techniek niet.


Elke gedachte over hoe het zou-moeten-zijn, weerhoudt je van hoe het zou-kunnen-zijn.


Volg Klimaatkombi op Twitter, account daar is Klimaatcombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Bekijk Klimaatkombi helemaal.
MailMailMail