Uit het olieslavenblad RNW wereldkrant, 5-10-2011: De toekomst van de Nederlandse beroepschauffeur hangt aan een zijden draadje, wanneer deze beroepsgroep zich niet als één man gaat opstellen. Als het zo doorgaat rijdt er over twee jaar geen enkele Nederlandse chauffeur meer rond in Europa.’
Als dat zou kunnen.


Uit de Gelderlander: OOSTERBEEK - Verkeer op de Utrechtseweg in het centrum van Oosterbeek gaat in de spits beter doorstromen als er dosering komt via de verkeerslichten aan de uiteinden, Mariendaal en Kievitsdel. Met die oplossing kwam de taskforce verkeer dinsdag naar buiten. Op de Kievitsdel moet ook een transferium komen waar automobilisten overstappen op de bus. Meer lezen:

Een transferium, verder komt de politiek niet. Het is toch zo simpel. Onderstaande werd ongeveer een jaar geleden al gepubliceerd. Intussen heeft men niets geleerd. En nu gaat de wal het schip keren. Het aanbod van verkeer zal toch moeten doorstromen. Dit aanbod is nu te hoog en dus zijn er problemen. De invoering van elektrische auto's verandert hier helemaal nix aan. Hierover is en wordt eindeloos gediskuzeurd, maar het aanbod neemt alleen maar toe. Er zal dus compacter getransporteerd moeten worden.

1- Personenvervoer: Een rijtuig als hier getoond vervoert pakweg 45 personen met een lengte van 15 meter. Bij gebruik van rijblikken is hier 180 (honderdtachtig) meter voor nodig. Een volgend rijtuig kost geen tussenruimte omdat er tussen de rijtuigen onderling minder dan 5 mm lucht zit.


2- Goederenvervoer: Idem, de koelwagen, hier achter een reguliere personentrein, heeft niet als 'Truckerjoep' een aparte trekker nodig en dat scheelt weer ruimte.

De beperking van de politiek is reden dat er zelfs nog geen aanzet is gegeven in de richting van het versporen van het verkeer en er hier (Oosterbeek) maar ook in Wageningen problemen zijn. En zo hoort het ook. Wie mooi wil zijn, en dat wil men in Oosterbeek, moet pijn lijden.

Transport zal altijd noodzakelijk zijn en combineren is dan ook hard nodig. Het vrachtvervoer verloopt nu gescheiden van het personenvervoer en dat is niet erg rendabel. Hoe dat anders kan toont dit plaatje: Hier een koelcontainer achter de personentrein in het Zwitserse Surava, nauwelijks 250 m spoorlengte. Foto is gemaakt door Eddy konijnendijk. Dit is één van de voorbeelden voor de Rijnlijn die nu Oosterbeek binnen rijdt. Vreemd toch dat men bij een lokale tram toch steeds weer aan een stoomtrammetje denkt. Dit voorbeeld is toch duidelijk elektrisch. Ook de koelcontainer kan simpel elektrisch zijn waardoor minder geluidsoverlast.

Oosterbeek, de Utrechtseweg is hier vaak een chaos. Het OV, de bus en de bevoorrading van de winkels als Albert Hein, Coop en de markt staan hier vaak muurvast. Dat kan gecombineerd worden. Het station Markt. Direkt er naast Albert Hein die simpel bevoorraad kan worden door één of meer van getoonde containerwagens achter de tram te hangen. In een losspoor is voorzien. Simpel de tram achteruit rijden en een wagen aan- of afkoppelen.

Een enkelspoortje (hier een strengelspoor) zoals in de Amsterdamse Leidsestraat is al voldoende


Vanuit het station kunnen kleine elektrische busjes de wijken bedienen. Ook de winkels in de omgeving van de Weverstraat (de laatste tijd ook al heftig besproken) kunnen door kleine elektrische vrachtwagentjes bevoorraad worden.

De (elektrische) fiets doet de rest.

Even verderop, station Airbornemuseum.


Daarna gaat de reis door de bossen via de halte Westerbouwing Hoog naar Doorwerth. Ook daar weer een winkelcentrum. Ook hier weer een losspoor voor Lidl en Super de Boer. In Doorwerth kan het vertrekpunt van de (elektrische) buurtbus zijn naar Wolfheze. Tot zover de noordtak.

De zuidtak bedient Heveadorp en de Oosterbeekse Benedendorpsweg. Via een bocht nadert de tram het station van Heveadorp. Daarna moet er +/- 25 meter afgedaald worden. De tram rijdt met een grote boog om het dorp naar station Heveadorp Laag. Eventueel via kasteel Doorwerth, waar 's zomers veel parkeerproblemen zijn (er rijdt nu geen OV naar het kasteel Doorwerth). Bewoners van Heveadorp kunnen kiezen om in- en uit te stappen op de stations Hoog of Laag.

Hier is ook plaats voor de bibliotheekwagen zoals de Zwitserse Appenzellerbahn ook heeft. Deze kan heel goed heen en weer pendelen tussen Heveadorp en de Benedendorpsweg.

Daarna gaat het verder naar de halte Westerbouwing Laag en de Bendendorpsweg met nog wat haltes. Daarna klimt de tram weer naar de Utrechtseweg richting Arnhem.


Volg Klimaatkombi op Twitter, account daar is Klimaatcombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Bekijk deze website met Mozilla Firefox. Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Ervaar meer over Klimaatkombi.
MailMail