Deze site probeert oplichting rond energie en verkeer aan te kaarten. Deze site is ook hulpmiddel om een lang verhaal op forums en twitter kort te maken. Beschouw de site als dokumentatie die ook weer verwijst naar andere dokumentatie. Bekijk deze site op de PC met Chrome, Firefox, Safari of Opera. Negeer Internet Explorer.

Verder werkt deze site ZONDER cookies en andere oplichtmethoden. Je krijgt dus geen reclame voor dingen die je toch niet wilt.

20-12- 2016 slaat de gemeenschap weer een blunder. Een aanslag op een Kerstmarkt in Berlijn. Na Nice is er helemaal niks geleerd. De vrachtwaggel blijft de grote zondebok, in alle opzichten. Vaak hebben ze als op het spoor geen "Ladingmal".  Knallen daarom om de haverklap tegen bruggen en tunnels.

Je zou toch zeggen dat je daarvan iets leert. Het "autodenken" is niet uit te roeien . Zelfs tuinders kunnen niet verder denken dan een stuur. In het verleden was een spoortje met wat lorries in het Westland heel normaal.

18-12-2016 heeft VARA's Vroege Vogels het over de "Buurderij". Dat stelt hier nog weinig voor. 1-5-2012. Een buurttuinder geeft de pijp aan Maarten.

Het streven verdient lof, maar de rest van de bevolking haalt nog steeds in de winter snijbonen uit Kenia. Ook de bouw kan niet aangepast bouwen, enkele uitzonderingen daar gelaten.

Sinaasappels, bananen? 9000 km is niks. Zelfs de Spaanse sinaasappels komen al CO2-blazend per dikke brommer naar Nederland.

Broeikaseffect en bovenstaande gevaren nog niet eens meegenomen. De sjoemelsoftware van Volkswagen, het maakt de automaffia niks uit. En ook het parlement is nog steeds in diepe coma. Leert men dan helemaal niks?

Het BNN-VARA-programma "De nieuwsBV" nodigt Rogier van Boxtel (ex politicus) uit om vragen te beantwoorden over bv wifi in de trein. Zelfs de ANWB krijgt het woord. Tijd om de domroep eens wat mogelijkheden voor te leggen.

Op 31-12-2010 schreef NS: Treinen rijden vanaf maandag 3 januari volgens de normale dienstregeling en alle beschikbare treinen worden ingezet. Wegens defect materieel door de sneeuwperiode zijn treinen in ieder geval de komende weken korter dan gebruikelijk en zal het op een aantal trajecten veel drukker zijn in de spits.

Dat is met modulair opgebouwde treinen geen enkel probleem. In NL wel, dan gaan er in één klap 4 bakken aan de kant. Dat doen de Zwitsers anders, een trein kan even snel vóór- als achteruit, en met stuurstandsrijtuigen zijn de mogelijkheden onbeperkt.

Het is zinloos: Deze beperking heerst ook bij het spoor. NS_online na het zien van deze foto's.

Zwitserse lok in het midden van de trein. Dit kan NS niet aan. Ik vraag me af of de machinist dan nog wat kan zien. ^IK

En dat terwijl NS in het verleden toch wat slimmer was. Lijdt men dan ook al aan dementie, of is men autist geworden?

De markt zou een goede aanzet zijn, maar deze kaasboer is uit Renkum verdwenen. Dit modulaire systeem past hier prima in. Een vrachtwaggel rijdt slecht over het spoor. Aanslagen? Vrijwel onmogelijk. Deze container past ook op het spoor.

Omdat de produktie van goederen in de toekomst toch lokaal zal geschieden, kan een trein van deze "marktwagens" langs de distributiepunten rijden om daar produkten op te laden en als geheel naar de markt rijden. De praktijk bewijst al dat dit mogelijk is.

Een reclamekreet van "De Meeuw" over flexibel bouwen, of "Het past niet, zet er maar een bouwkeet naast."

Leuke dynamische website, maar zo flexibel is het ook weer niet. Bouwkeet? Dit hier links is die bouwkeet en dit hier rechts. Ruimte zat op de verlaten opstelterreinen van Prorail. Ook voor woningbouw interessant, lastige buren? Lokje eraan en wegrangeren.

Flexibel? Dat is probleemloos mogelijk.

In een wagen van 20 meter kun je toch een aardig kantoortje of kleine werkplaats kwijt. Dat deed NS ook en huurde bij de Belgen een aardig werkplaatsje. Met de huidige elektronische ontwikkelingen wordt het alleen nog maar kleiner.

En, over eten gesproken? Ook dat kan flexibel. Een Zwitsers restauratierijtuig. Hier op een opstelterrein in het Zwitserse Rapperswil.

De klanten van het spoor eten terwijl ze reizen. Hoeven niet eens uit te stappen. In Nederland ondenkbaar, restauratieafdelingen zijn bij NS allang gesloopt. Kan zo weer ingevoerd worden. Deze rollende vreetschuren kunnen in elke trein meegenomen worden. Ook de rollende vergaderruimten.

Zoals dit door de SOB van de SBB overgenomen restauratierijtuig in Rapperswil.

NS toonde (zonder het zelf te willen) weer eens één van de talloze mogelijkheden van de trein. Een rijdende tentoonstelling annex werkplaats, gemaakt van oud materieel dat ook nog eens toegelaten is voor 200 km/u, de politie in de bebouwde kom rechts kan inhalen en toch geen bekeuring krijgt.

Een complete werkplaats bevatte de uit 3 rijtuigen bestaande trein die modulair opgebouwd was en ook internationaal ingezet kan worden.

Bij materieelgebrek, bij de buren wagens huren.

De Belgische spoorwegen van wie de rijtuigen gehuurd waren, besloten in de jaren 80 van de vorige eeuw wel mee te doen aan de Eurofimaclub, die rijtuigen leverde aan de DB, ÖBB, SBB, FS en dus ook de NMBS. Zij hadden geen last van hun overdreven gevoel voor eigen waarde.

Evenmin als de voormalige Oostbloklanden die ook een eigen standaard hadden.
Doe dat maar eens met een VIRM.

Kom dus maar op met je buurderij en geef lokale initiatieven een kan s: Sedert een tweetal weken kan je nu een drankje, of broodje beleg verkrijgen in de treinwagen op spoor 8

Een tof gezicht, die een bepaalde charme uitstraalt, en nog een vriendelijke dame die je bedient tot op het terras, zo hebben ze het nog niet meegemaakt in Oostende.

Ik genoot er van een kopje troost, en kon er ook een praatje maken met enkele bekenden en de uitbaatster. Je hebt er een uniek ruim vrij zicht op het plein voor het station met een omranding van.....

Moet je zeker eens proberen als je in de buurt bent. Lees meer: Het Zwitserse smalspoor kent zelfs een geleed restauratierijtuig, ook geschikt voor diverse doelen.


Ik ben niet gek, ik ben een treinstel. Ben je het niet met me eens. Stap in een andere wagon.


Volg Klimaatkombi op Twitter, account daar is Klimaatcombi:  Antwoorden langer dan 140 tekens worden op deze website gegeven.

Reageren? Schuif de muis over de trein en bekijk de statusbalk.

Bekijk Klimaatkombi helemaal.
MailMailMail

Mail